Langste duurloop en vakantie!

Week 5 en 6 van mijn marathonschema.

Het ritme in het schema blijft in week 5 en 6 gelijk aan de voorgaande weken.

Het schema van week 5:
dinsdag 11,2km in 4:40min/km,
donderdag 12,8km waarvan 9,6km tempoloop in 4:19min,
vrijdag 9,6km in 4:40min/km en
zondag 28,8km in 5:03min/km.

Week 6:
dinsdag 11,2km in 4:40min/km,
donderdag 11,2km waarvan 3x1600m tempoloop in 4:19min,
vrijdag 11,2km in 4:40min/km en
zondag 32km in 5:03min/km.

Maar week 6 is de voorjaarsvakantie van de kinderen en dan mogen we op WINTERSPORT!!!

Daarom begin ik in week 5 wel volgens schema, maar de vrijdag laat ik schieten om de lange duurloop van zondag naar zaterdagochtend te schuiven.
Op zondag rijden we naar Oostenrijk. Ik neem wel mijn loopschoenen mee, maar maak voor deze week geen loopplannen.

Dinsdag vertrek ik weer vanaf het ziekenhuis richting Hoogland-west. Ik kies weer voor mijn nieuwe schoenen met meer demping, voorzichtig blijven met mijn linkerbeen.
Met een overvolle werkagenda en meer ambitie dan tijd voor de vakantie weet ik eigenlijk al hoe laat het is….en ja hoor, ik loop harder dan nodig. Stoom afblazen noem ik dit dan ook altijd. Heerlijk dat dit hardlopend kan.
Ik heb mijn Jaybird-oortjes in en kan ik lopend ook nog de telefoon opnemen en de chef te woord staan. Deze vijftien minuten zijn de rustigste van mijn loopje (rond de 4:35min/km). De rest gaat nog 5 tot 10 seconden sneller. Gemiddeld kom ik op 4:32min/km na 12,8km.
Belangrijkste is dat mijn been goed voelt.

Donderdag staat dus de tempoloop op het programma. Even twijfel ik over mijn schoenen, maar ik kies toch voor de snellere schoenen. Mijn linkerbeen voel ik eigenlijk niet meer. Ik ga net als vorige week donderdag vanaf het ziekenhuis richting bos Birkhoven. De eerste kilometer doe ik rustig aan, verder geef ik overal gas om het tempo richting de 4:19min/km te krijgen. In het begin lukt dit nog niet helemaal, maar na een foto-momentje gaat het tempo wel makkelijk omhoog. IMG_0605

Op de terugweg naar het ziekenhuis, na de dubbele verkeerlichten bij de Amsterdamsestraat, knal ik de Eem over met een kilometertijd van 4:06min/km. Lekkere afsluiting van deze training. Geen last meer van links, wel rechts in het bos gezwikt op een stronkje. Gelukkig zonder schade.

Vrijdagavond dus rust om zaterdagochtend te gaan lopen. Als ik om kwart voor negen naar buiten stap, merk ik dat het toch nog winter is geworden in Nederland. Ik heb me goed ingepakt en loop voor mijn duurloop natuurlijk wel op mijn Nikes.
De wind is behoorlijk.  Daarom kies ik voor een route door de stad in plaats van de open polder. Eerst richting het centrum en daarna omhoog naar de Stichtse Rotonde. Dan om het Fletcher Hotel het bos in om onverhard over te steken naar de Kolonel H.J. van Royenweg. Als ik daar richting Den Treek ga, merk ik dat de stevige wind ook koud is en uit het oosten komt en ik hem hier flink tegen heb. Tot nu toe ging het eigenlijk vanzelf, maar nu moet ik iets meer moeite doen. Eigenlijk loop ik tot hier een seconde of 10 per kilometer harder dan dat op het schema staat. Klinkt niet veel, maar is best wel een flink verschil. IMG_0625.JPGIk loop niet zo vaak in Den Treek. En dat blijkt wel als ik na een paar kilometer door het bos niet in Amsterfoort Zuid uitkom, maar in Leusden Zuid. Dat worden vandaag wat extra kilometers. Ik bel even naar huis dat het iets later gaat worden en loop daarna via Leusden weer naar het centrum van Amersfoort. Als de kilometerteller op 28km staat (mijn oorspronkelijke plan) ben ik het een beetje zat. Fysiek gaat het nog prima, maar mentaal was ik blijkbaar nog niet voorbereid op een 30+km loop.
Maar als ik besef dat een 30+km ook best wel stoer is, geeft mij ook weer kracht om na twee wat rustigere kilometers lekker naar huis te lopen. Met de cijfers ben ik zeer tevreden: 32,1km in 2:38:26, oftewel 4:56min/km.

Ik loop een weekje voor op schema! Dat komt goed uit, want er staat een weekje vakantie voor de deur. Lekker genieten van de sneeuw in Oostenrijk.

De eerste dagen in Oostenrijk is het Siberisch koud en echt geen loopweer. Mijn hardloopschoenen blijven nog even in de koffer. Maar na twee langlauff- en twee skidagen haal ik de schoenen op zaterdag toch te voorschijn. Het is inmiddels prima loopweer, net boven nul en de zon probeert het. Vanuit Tannheim, het dorp waar we logeren, loop ik richting de Vilsalpsee. Heen neem ik het besneeuwde bospad. Omdat het bergmeer hoger ligt dan ons appartement is het de eerste drie kilometers flink klimmen. Ben ik niet gewend in die vlakke polder in Nederland.
Bij de Vilsalpsee maak ik een foto en zie dat er op het meer gelanglauft wordt. Ik besluit om het ook hardlopend te proberen. Omdat er een laagje sneeuw op het meer ligt, glij ik niet weg en loopt het verrassend makkelijk [en vlak]. In deze omgeving is hardlopen echt genieten. IMG_0792

IMG_0858

Aan het eind van het meer keer ik om en loop ik dezelfde route terug. Alleen kies ik nu niet het bospad, maar de weg om te lopen. Naar beneden gaat een flink stuk makkelijker. Na 11,3 kilometer ben ik terug in Tannheim. Dat is gelijk mijn weektotaal voor deze week.

Op naar week 7 van mijn trainingsschema. Na een weekje vakantie de draad weer oppakken met dinsdag weer een duurloopje van 16 kilometer.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close