Een medaille bij de clubkampioenschappen

Week 3 van mijn marathonschema.

Het schema lijkt op die van vorige week:
dinsdag weer 11,2km in 4:43min/km,
donderdag 11,2km, waarvan 8km tempoloop in 4:19min,
vrijdag 9,6km in 4:43min/km en
zondag 25,6km in 5:06min/km.

Alleen heb ik op donderdag een afspraak bij de fysio voor massage. Op haar advies loop ik die dag niet [of een klein stukje rustig aan]. Schuiven naar woensdag lukt ook niet in verband met een etentje met kantoor, dus ik streep de training door. Ik heb ook wel genoeg kilometers in de benen de afgelopen maand.

Maar eerst de dinsdag. Ik loop weer tijdens de revalidatietraining van Wilma. Dus het ziekenhuis is weer het startpunt. Onder perfecte omstandigheden, misschien aan de frisse kant, loop ik heerlijk. Ik voel aan mijn benen wel dat ik zondag nog een flinke inspanning heb geleverd rondom Apeldoorn. Ik ben daarom ook een beetje bang voor het gevraagde tempo. Maar dit blijkt niet nodig. Bruto net niet [stoplichten, fotomomentje], maar netto loop ik vijf seconden sneller dan gevraagd op het schema.

IMG_0363

Vrijdagavond loop ik dus weer. Ik twijfel of ik de geschrapte tempotraining van donderdag zal doen, of het duurloopje van vrijdag. Omdat ik niet kies, wordt de training een mixje van beiden. Ik loop in flink tempo naar de ring Vathorst, knal daar de ring rond en loop weer in tempo terug. In cijfers gemiddeld 4:35min/km heen en terug, 4:20min/km op de ring. Maar eigenlijk ben ik onderweg niet met tempo’s en schema’s bezig, maar met een berichtje op de site van Runner’sWorld magazine:

IMG_0389

De opdracht: maak een video [max. 30 seconden] over jouw hardloopdroom en deel deze op Instagram. En wie weet kiest Vifitsport met Runner’sWorld jouw droom om die werkelijkheid te laten worden!
Dat vind ik wel een superprijs en onderweg denk ik na over mijn inzending. Wat ik zou willen winnen, weet ik gelijk 😉

Zondag is het scenario voor mijn inzending klaar. Tijd voor de opname. Ik heb ruim 25km de tijd om een geschikte plek te vinden voor de loopopname. Ik kies voor de Soesterduinen als filmset. Met flinke tegenwind loop ik die kant op. In de polder is dat nog flink bikkelen, maar eenmaal in Soest is het wat beschutter. In het bos is het nog beter. Halverwege de training is het tijd voor de foto- en filmopname. Tien minuutjes later ben ik weer op pad om via Birkhoven naar huis te lopen. Misschien wel omdat ik ook nadenk over de thuisopname van mijn filmpje, loop ik eigenlijk heel makkelijk 26,2km. Dat geeft vertrouwen voor de langere duurlopen die nog op het schema staan.

IMG_0421

’s Avonds knutsel ik met veel plezier mijn video in elkaar. Stel je voor dat Vifitsport mijn droom waar wil maken, dan loop ik mijn zesde marathon in Amerika.

Totaal loop ik deze week 53,5km, 5km minder dan het schema door de extra rustdag na de sportmassage.

Week 4 van mijn marathonschema met de clubkampioenschappen cross.

Het schema heeft deze week een soort van ‘rustweek’, zeker qua kilometers:
dinsdag 12,8 km in 4:43min/km,
donderdag 11,2 km in 4:43min/km,
vrijdag 11,2 km in 4:43min/km en
zondag 12,8 km in 4:43min/km.

Zaterdag de clubkampioenschappen cross zijn, een wedstrijd over 9km door het bos. Ik kies daarvoor in plaats van de vrijdagtraining. En omdat loopmaat Dirk vraagt of we zondag samen kunnen duurlopen, wijzig ik ook de 12,8km duurloop van zondag naar een lange langzame duurloop.

Dinsdag voel ik het al voor ik vertrek. Het zit niet lekker in mijn linkerbeen. Mijn hiel/achillespees moppert. Daar zit ik helemaal niet op te wachten…
Toch ga ik op dinsdagmiddag weer op pad. Vanaf het ziekenhuis loop ik langs de Eem Hoogland West in. Wonderwel loop ik nog wel op het gevraagde tempo, maar het zit niet lekker in mijn been. Af en toe een pijnscheut. Niet fijn, zeker niet met alle plannen die ik heb. Hopen dat dit niet lang gaat duren. Ik kies er toch voor om mijn training af te maken en loop uiteindelijk 13,0km precies in het gevraagde temp van 4:43min/km. Dat is dan wel weer grappig, de eerste dinsdag dat ik niet te hard loop.

Hoewel niet helemaal over valt de reactie in mijn linkerbeen woensdag mee. Ook donderdag voel ik het nog, maar minder erg dan dinsdag. Dus kies ik ervoor om donderdagmiddag te gaan lopen. Wel doe ik [oude] schoenen aan met wat meer demping en besluit ik niet op het tempo te letten, maar lekker een uurtje te lopen. Omdat ik vandaag ook wil beslissen of ik zaterdag kan starten, loop ik richting Birkhoven. Nadeel van deze route is wel dat ik vaker moet oversteken bij stoplichten. Mijn hiel/achillespees voelt redelijk en alleen als ik omhoog ga of wil aanzetten na een bocht voel ik mijn linkerbeen. Ik loop voor mijn gevoel rustig en kijk veel om mij heen.

Mijn brutotijd en snelheid op de Polar is minder dan op het schema staat, maar als Strava alle pauzetjes en stoplichtwachttijd verrekent, kom ik toch nog tot een tempo van 4:47min/km en een afstand van 12,6km. Een positieve verrassing.

Wel ga ik ’s avonds naar de Runnensworld-winkel op de Kamp om een paar loopschoenen met wat meer demping te kopen. Is voor de duurlopen wel beter voor de benen. Tot mijn eigen verbazing kom ik met een paar Nikes thuis. Mijn eerste Nike hardloopschoenen.

IMG_0505.JPG

Zaterdag de clubkampioenschappen cross. Mijn linkerbeen zeurt nog een klein beetje, maar niet zo erg dat het een reden is om niet te starten. De wedstrijd voor de mannen gaat over drie rondes van elk [ongeveer] 3 kilometer. Zoals vaker met een startnummer op vertrek ik weer iets te snel….

IMG_0540.JPG

…en ga ik als eerste het bos in. Gezien een aantal regionale toppers aan de start is dit niet mijn plaats. Na een eerste snelle kilometer zak ik terug in het veld. Met Arjan loop ik aan het eind van de eerste ronde op de achtste/negende plaats. De nummer tien sluit aan, laat ons het tempo bepalen en loopt lekker achter ons aan. Als ik op zijn startnummer kijk, zie ik ook een gele stip. Dat betekend dat hij in dezelfde leeftijdscategorie loopt als ik. Ik weet dat Erik en Jeroen, ook in onze leeftijdscategorie, voor ons lopen. Ik heb dus concurrentie voor een podiumplaats. Met Arjan loop ik kop over kop. Het tempo is zeker gezien het parcours voor mij bijna maximaal. Mijn hartslag loopt flink op. Een eventuele podiumplaats motiveert mij wel om dit tempo vol te houden. Als het 600meter voor de finish bij de bosvijver nog één keer omhoog gaat zie ik mijn kans om te versnellen. Ik sla een gaatje op de voor mij onbekende concurrent voor de podiumplaats.

IMG_0539.JPG

Hoewel ik het zwaar krijg op de laatste meters en mijn voorsprong slinkt, weet ik het tot de finish vol te houden. Achtste plaats in het totaalklassement en derde in mijn leeftijdscategorie. Dus een podiumplek!!! Hard voor moeten werken en daarom heel blij mee. Ook tevreden met het feit dat mijn linkerbeen, op een keer zwikken op een boomwortel na, het prima houdt.
De cijfers zijn ook goed: 9,3km cross met 4:14 min/km.

IMG_0509

Op zondag heb ik met Dirk afgesproken voor een duurloop. We spreken af om ongeveer 20km te lopen met een snelheid van 5:00min/km. Omdat Dirk binnenkort verhuist, spreken we bij het af. Kunnen we voor de laatste keer vanaf het Soesterkwartier het bos in. Allebei voelen we dat we flink doorgelopen hebben bij de cross van gisteren. Toch lopen we over het fietspad richting Soest net iets onder het afgesproken tempo. Hoewel het maar net boven het vriespunt is, is het heerlijk hardloopweer met een strakblauwe lucht en weinig wind. Het is genieten in het bos en al praten lopen we zo de eerste vijftien kilometer weg.

IMG_0526

Pas als het bij vliegbasis Soesterberg omhoog gaat en we daarna onverhard door het bos terug richting Amersfoort lopen, moeten we iets toegeven op de afgesproken snelheid. Terug in het Soesterkwartier zijn de cijfers op de horloges gelijk aan de afspraak die we vooraf maakten: 20,09km met een snelheid van 4:59min/km zegt mijn Polar. Dirk zijn Garmin is iets zuiniger en geeft 20,01km aan met exact 5:00min/km. Wel heel dicht bij de afspraak en dat terwijl we onderweg nauwelijks op onze horloges hebben gekeken. Eén keer stap ik met links op een stronkje, wat een pijnscheut oplevert. Verder gaat het goed met mijn been.

De teller komt deze week op 55,1 kilometer. Met een medaille op de clubkampioenschappen cross en de duurloop van zondag is de valse start met de mopperende achillespees/hiel al weer bijna vergeten. Hopen dat ik de komende weken pijnvrij kan blijven trainen, dan komt het helemaal goed op weg naar Düsseldorf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close