Op het podium!

Week 15 van het schema, op papier de zwaarste week.

De puzzel is makkelijker dan vorige week. Vrijdag heb ik een afspraak bij de fysio staan (en daarna niet ik loop). De ruimte in het schema maak ik door de maandag training te laten vervallen en de overige doordeweekse trainingen één dag naar voren te schuiven: dus maandag de snelle tempo’s, dinsdag vrij (komt goed uit met de ouderavond op school), woensdag de lange tempo’s en donderdag een easy 11km. Vrijdag dus een extra vrije dag voor de fysio/massage. Zaterdag en zondag volgens schema 13 en 27 kilometer. Een blik op de hardloopkalender leert mij dat ik woensdag ook mee kan doen aan de Hulckesteijnloop. Omdat het met een startnummer altijd makkelijker is om op tempo te lopen, schrijf ik me in voor de 15 kilometer (ipv zelf 10 EM op marathontempo trainen).
Programma weer klaar, en door het schrappen van één easy-training kom ik waarschijnlijk niet aan mijn kilometers van twee weken geleden.

De hardloopweek begint maandag dus gelijke met de snelle tempo’s. Deze week 3x3200meter (3x2EM), 10 seconden onder beoogd marathontempo, met 800meter dribbelpauze tussendoor. De benen voelen tijdens de twee kilometer inlopen nog niet helemaal lekker, maar als ik aanzet, gaat het toch weer (te) hard. Tegen de wind in heb ik namelijk het gevoel dat ik mijn best moet doen voor de gevraagde 4:20 min/km. Alleen resulteert dit in de eerste versnelling in een gemiddelde kilometertijd van 4:05. Na de welkome rust is er aan het begin van de tweede 3200meter helemaal geen beschutting in de polder. Ik denk dus dat ik hard zal moeten werken om het gevraagde tempo te lopen. De eerste kilometer van de versnelling gaat tot mijn verbazing in 3:50. Echt veel te hard. Het tempo laten zakken lukt wel iets, maar gemiddeld gaan deze 3200meter zelfs in 4:00. Zo wordt het een erg pittige training. Bij het begin van de derde versnelling weet ik de rust iets meer te bewaren. Met een gemiddelde van 4:10 min/km blijf ik het dichts bij het plan. Tijdens het uitlopen twijfel ik over de beoordeling van deze training, de negatieve gedachte is dat ik niet echt een goed gevoel voor tempo heb en dat ik veel te hard heb getraind. Maar positiever is dat de tempo’s prima aanvoelen en dat de vorm zo goed is dat ik harder kan lopen dan het schema aangeeft.

IMG_8557

Woensdag fiets ik op de brommer van Wilma (e-bike) naar Bad Hulckesteijn voor de Hulckesteijnloop. Het waait aardig. Ik bedenk wel dat het parcours gunstig ligt ten opzichte van de wind, door het bos tegenwind, op de dijk terug wind mee. Op de planning staat een 15 kilometer wedstrijd, op het schema 16 kilometer op beoogd marathontempo. Ik denk na over wat verstandig is voor vandaag. Marathontempo? Iets sneller mag ook wel. Even testen waar ik sta en kijken of mijn marathon goal haalbaar is, misschien kan ik wel iets sneller in Keulen… Met inlopen voel ik aan de benen dat ik eergisteren nog pittig trainde. Maar na het startschot draai ik als zevende/achtste de brug over het Randmeer op.

Als ik het goed gezien heb lopen er twee masters voor me. En één master naast me. Dat betekend kans op een podiumplek vandaag. We lopen tegen de wind in kop over kop naar de waterpost op vijf kilometer. Het kilometertijden zijn wel ambitieuzer dan gepland. Vlak voor de waterpost halen we de snel gestarte tweede master bij. Met zijn drieën gaan we strijden voor twee podiumplekken achter de veel snellere Rik Wolswinkel.
Drie atleten en twee vrijwilligers bij de waterpost. Zou voldoende moeten zijn om ons alle drie te voorzien van een bekertje water. Alleen kijkt de vrijwilliger mijn voorganger na en lukt het niet om mij op tijd ook een bekertje aan te rijken. Zonder bekertje water loop ik door, mijn ‘concurrenten’ vertragen iets om te drinken. Het gaatje naar de twee voorgangers wordt kleiner. Ik probeer het gaatje tegen de wind in te dichten, maar blijf vier kilometer lang op een kleine zestig meter hangen. Voordeel is wel dat ik voorsprong neem op mijn achtervolgers. Als we na negen kilometer de dijk opdraaien en de wind in de rug komt, versnellen de nummer 4 en 5 in de wedstrijd. Ik kan niet mee en begin de inspanning te voelen. Ik moet het tempo iets laten vieren. Het zetje in de rug van de wind is heerlijk, de vliegjes langs het water zijn irritant. Een mogelijke podiumplaats motiveert genoeg om in een goed tempo terug naar de brug te lopen. Ik zie mijn achtervolgers niet meer (tussen de langzamere 10km-lopers die we nu inhalen) en kan genieten van de laatste kilometer naar de finish. Mijn eindtijd, 1:01:26, is een dikke verbetering van mijn PR op de 15 kilometer. Tweede bij de masters! Mijn eerste individuele podiumplaats. Natuurlijk weet ik dat dit niet de sterkst bezette wedstrijd in de regio was, maar zowel eindtijd als podiumplek zijn een mooie opsteker op weg naar Keulen. Alleen nog even afwachten hoe ik deze inspanning verteer. Maar eerst genieten van het podium!

20170906_Sportiva_0828

Donderdag vertrek ik voor een easy 11 kilometer vanaf de manege in Nijkerkerveen waar Wilma gaat paardrijden. Mijn benen vertellen mij dat ze gisteren hard hebben moeten werken. Toch loop ik redelijk relaxed en in een aardig tempo. Alleen een vlieg die achter in mijn strot vliegt is erg lastig, maar ik kan mijn eten binnenhouden. Bah! Na een kilometertje of zes vinden mijn benen het wel best en mijn hartslag is hoog zat. Een wandelpauze van tweehonderd meter is nodig, maar het herstel is ook weer voldoende om de laatste vijf kilometer naar huis te lopen. Zware benen vandaag, maar na de voor mij snelle 15 kilometer van gisteren toch al weer 11 easy kilometers dichter bij Keulen. De fysio-afspraak van morgen komt op een goed moment.

Wilma brengt mij zaterdag bij de juniorentraining van AV Triathlon / Altis. Het plan is dat ik na de training lopend naar huis ga. Mijn benen voelen nog steeds niet helemaal perfect. Of dit nog van de Hulckesteijnloop is of komt omdat het de eerste keer lopen na de fysio/massage is weet ik niet. Als ik tijdens de junioren-training voorop loop bij een tempoversnelling voel ik op het onverharde heuvelachtige pad dat ik wel voldoende kracht in de benen heb. Ook de 12 kilometers in easy tempo naar huis gaan best aardig. Al zijn die 12 kilometer naar huis voor mijn gevoel ook wel voldoende voor vandaag.

Op zondag staat de tweede langste duurloop van de marathonvoorbereiding op het programma. Net als twee weken geleden worden er 27 kilometers gevraagd op duurlooptempo.
Ik twijfel of ik weer een rondje Amersfoort zal doen, maar bij vertrek kies ik toch voor een iets westelijke route: de polder in naar Soest, door Soest en dan richting de Soesterduinen. Langs het spoor weer terug naar Amersfoort, via de Stichtse Rotonde richting het centrum. Langs de singels en weer langs het spoor naar station Schothorst en dan via de Schothorsterlaan naar het stadspark. Vanaf daar via Kattebroek weer naar huis.
Voor het eerst loop ik met een waterzak in mijn running-vest. Met anderhalve liter water heb ik bijna vier keer zo veel water mee dan voorheen. Om zeker te zijn dat mijn maag gewend is aan voeding tijdens de marathon heb ik ook twee gelletjes meegenomen. Ik vertrek tegen de wind in. De benen voelen nog steeds niet helemaal uitgerust, maar dat is op dit moment in het schema misschien ook niet mogelijk. Het tempo is prima en na een paar kilometer kom ik er lekker in. Tot het fotomoment bij de Soesterduinen ben ik best tevreden over het gevoel van vandaag.

IMG_8623

Hierna gaat het nog lekkerder. Ik neem een gelletje, drink af en toe wat water zonder zuinig te hoeven zijn op mijn watervoorraad en in een flow loop ik langs het spoor tot Amersfoort. De klim naar de Stichtse Rotonde breekt mijn ritme. Drinken net als het omhoog gaat is niet zo handig. Maar de afdaling naar de stad is weer lekker om op gang te komen. Onderaan neem ik mijn tweede gelletje en via de singels loop ik rond de binnenstad. Hoewel het hier een mooi stukje Amersfoort is, begin ik het lopen voor vandaag wel een beetje zat te worden. Maar de teller staat ook al op 24 kilometer. Toch blijf ik bij mijn plan om langs het spoor richting station Schothorst te lopen. Gelukkig staat het windje hier in de rug. Vanaf station Schothorst is de gedachte dat het niet ver meer is als motivatie nodig om het tempo er in te houden. Ik bedenk dat in het schema van Gert voor Rotterdam voor de lange duurlopen aan het eind altijd vijf keer een versnelling stond. Langs de Schothorsterlaan probeer ik dit, het ritme gaat wel omhoog, de snelheid niet erg. Pas na het stadspark, als ik de Laan der Hoven op ga, vind ik wel een versnelling. Omdat dit gelijk na een piepje van het begin van de dertigste kilometer is, bedenk ik dat ik best wel een hele kilometer op marathontempo kan lopen. Tot mijn verbazing lukt dit vrij eenvoudig en vlak voor de fietsbrug Nieuwland in zie ik een kilometertijd van 4:17 op mijn Polar. Het geeft wel een heerlijke kick dat dit nog eventjes lukt na dertig kilometer. Tevreden loop ik dan ook naar huis. De teller stopt op 31,17 kilometer, 120 meter verder dan twee weken geleden en daarmee de langste training van deze marathonvoorbereiding.

IMG_8638

Het totaal komt deze week daarmee op 88,7 kilometer.
Doordat ik een rustige 13 kilometer door de week liet vervallen, mijn inlopen bij de Hulckesteijnloop niet klokte en zowel zaterdag als zondag een paar kilometer extra liep, viel toch de helft van de (geregistreerde) kilometers in het weekeinde. Dat is niet helemaal volgens de trainingsfilosofie van de Hansons.
De tempo-kilometers liep ik deze week (veel te) hard.
Deze week was dus niet helemaal volgens het boekje…maar met de langste duurloop, een dik-PR op de 15 kilometer en een podiumplaats wel super lekker.

Op naar Keulen, nog drie weken tot het startschot.
Ik heb er zin in!

 

Een gedachte over “Op het podium!

  1. Je kunt uit je 15 km PR al een voorspelling doen over je marathontijd, zo’n 3:05 uur. Is dat ongeveer de tijd waarvoor je gaat op 1 oktober?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close