Vakantieschema

Op naar week 9 van het schema, schreef ik drie weken geleden aan het einde van mijn vorige blog.

Week 9 werd een overgangsweek tussen het volledig volgen van het schema naar standje vakantie. Onder ideale omstandigheden liep ik op maandag een easy 13km. Het ging zo makkelijk dat de tweede helft van de training eigenlijk te snel was…IMG_7853

Dinsdag nam ik met 18 x 300m afscheid van de baan. Na de vakantie staan er op dinsdag langere tempo’s op het programma. Deze ga ik zelf lopen en niet meer naar de baantraining van AV Triathlon. Ik zal vooral de gezelligheid van samen lopen drie maandjes moeten missen.

Omdat we van plan zijn om op zondag richting Slovenië te vertrekken, schuif ik met de trainingen op mijn schema. Daarom op woensdag geen rust, maar de 13km op marathontempo. Eindelijk kan ik het marathontempo goed vasthouden. Uiteindelijk loop ik zelf sneller. Misschien beginnen de trainingen vruchten af te werpen en is een PR in Keulen mogelijk.

Na rust op donderdag, mijn laatste werkdag voor de vakantie, plan ik mijn vrije vrijdag de lange duurloop van de week. Vanaf het begin kan ik geen constant tempo vinden. En na een kilometer of tien merk ik dat ook mijn energie op begint te raken. Geen water of gelletjes mee. Dat moet anders na de vakantie. Met het tempo komt het ook niet meer goed. Ik wissel redelijk snelle kilometers af met zeer matige. Eindelijk thuis duik ik gelijk de koelkast in voor een colaatje en een Vifit-reep (proefpakketje). Snel vergeten deze training. Enige positieve is dat de gevraagde 25km afgelegd zijn.

IMG_7917

Met nog bijna 7 kilometer bij de training van de junioren van AV Triathlon en Altis op zaterdag komt het weektotaal op 73,8km. Een mooi aantal om mee in de auto te stappen op weg naar Slovenië.

Ik schreef eerder al dat ik wel mijn hardloopschoenen mee zou nemen op vakantie, maar niet mijn schema. Dus twee weken geen schema, maar lopen als ik zin heb en als het past met de andere vakantieactiviteiten. Al wil ik het wel een beetje bijhouden. Het zou zonde zijn van de kilometers van de afgelopen weken als ik helemaal niets zou doen.

Na twee reisdagen hebben we op dinsdag onze eerste relax-campingdag. We hangen samen met zwager, bonus-schoonzus en neven heerlijk op de camping, aan het meer en in de rivier. Ondanks de (voor onze begrippen) hoge temperaturen neemt mijn bonus-schoonzus Margreet aan het eind van de middag het initiatief om een rondje te gaan lopen. Ik ga met haar mee. Mijn eerste Sloveense kilometers loop ik in een heerlijk relaxed tempo. Niet erg, het is er zeker 10 graden warmer dan in Nederland. Na zes kilometer vindt Margreet het genoeg en loop ik nog een extra rondje om de camping. Ruim 9 kilometer in totaal.

IMG_7974

Donderdagavond is er een gesplitst avondprogramma. Eric, Nils en Femke gaan met een jager op wildsafari, Margreet, Jesse en Stan doen het klimparcours op de camping. Wilma gaat mee voor de foto’s. Voor mij een mooie gelegenheid om mijn eigen activiteit in te plannen, een rondje lopen. Met Margreet liep ik stroomafwaarts langs de rivier tot de eerstvolgende brug. Ik besluit stroomopwaarts te vertrekken. Een blik op de kaart leerde mij dat ik dan ook bij een brug moest komen. Na een kilometertje of drie vind ik die ook. Ik kies ervoor om de brug over te gaan en aan de andere kant van de Savinja-rivier stroomafwaarts te lopen. Het plan slaagt, ik houd op alle kruisingen links aan en vind de brug waar ik met Margreet was. Een mooi rondje van 8,5 kilometer wat ik de komende dagen wel vaker kan lopen. Met een extra lusje om de camping komt het totaal op 11,5 kilometer.

IMG_8090

De temperatuur in Slovenië lijkt met de dag hoger te worden. Als ik vaker wil trainen, lijkt vroeg in de morgen het beste tijdstip. Als Jesse ons zaterdag erg vroeg wakker maakt omdat hij ziek is en de bende in zijn tent opgeruimd is, ben ik ruim voor zevenen wakker. In plaats van terug mijn bed in, kies ik voor mijn hardloopschoenen. Ik loop het rondje van donderdag en terug op de camping neem ik een paar grote slokken water. Dan keer ik om en loop dezelfde route tegengesteld. Omdat het lange deel aan de overkant van de rivier vals plat oploopt (immers stroomopwaarts) is het tweede rondje zwaarder dan het eerste rondje. Toch kan ik versnellen in de tweede ronde en ben erg tevreden over de 17 kilometer en een tempo onder de 5min/km. En onderweg maak ik ook nog een paar foto’s, waarbij ik het niet kan laten om er eentje te maken naast het hennep-veld…RUNNERSHIGH. IMG_8129IMG_8137IMG_8182

Het ritme, om de dag lopen, en het rondje rivier bevallen goed. Dus ook in de tweede vakantieweek hou ik dit aan. Op maandag plannen we een dagje Ljubljana. Weer voor het ontbijt ben ik even warmlopen voor een dagje slenteren door de hoofdstad van Slovenië. Iets minder tijd, dus ik knal er een temporondje van 8,5km uit. Ondanks een eerste rustige onverharde kilometer kom ik op een gemiddeld tempo uit van 4.36min/km. Niet slecht voor de vakantie.

Twee dagen later, op onze laatste relax-campingdag, ben ik niet heel vroeg mijn bed uit. Met nog twee reisdagen voor de boeg wil ik toch twee rondjes rivier doen. Het is al te warm voor 13 kilometer marathontempo, daarom kies ik voor een tussentempo tussen marathontempo en easy. Zeker het tweede rondje is het flink zweten, maar ik loop lekker en het tempo is voor zover de omstandigheden gelijk zijn constant (natuurlijk gaat verhard en valsplat naar beneden sneller dan valsplat omhoog of onverhard). Ik sluit de vakantie af met een doorsteek door een stroompje waar ik al meerdere keren het naastgelegen bruggetje heb genomen. Gewoon omdat het kan!

IMG_8365

Mijn volledig versleten schoenen laat ik achter in Slovenië, met mooie herinneringen aan onder andere twee marathons en deze 5 subtropische vakantie-trainingen. We gaan inpakken en mede door de mindere weersvoorspellingen in midden Europa terug naar Nederland. Terug naar het marathon-schema. Maar met een zeer tevreden gevoel over de hardloopkilometers die ik in Slovenië heb gemaakt. Dat ‘een beetje bijhouden’ is zeker gelukt, beter dan ik vooraf gehoopt had.

Bij thuiskomst staan er nog 50 dagen tot de Köln-marathon op de kalender, nog zes weken trainen en een weekje rustig aan tot het startschot!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close