Hansons Marathon Methode

Eerder schreef ik al: binnenkort meer over mijn schema.

Belofte maakt schuld, dus nu is het binnenkort…ik train nu voor de marathon van Keulen volgens de Hansons Marathon Methode.
Vorig jaar, zo rond de marathon van Amsterdam las ik op Facebook een berichtje: een marathonschema waarbij de langste duurloop 26 kilometer is.

hansonsfacebook

Mijn eerste reactie was, o een milde variant van de 14 kilometer sportrusten. Maar mijn interesse was wel gewekt om de link aan te klikken. In tegenstelling van wat de titel suggereert, een oproep om minder te lopen, trof ik tot mijn verbazing een zeer geloofwaardig verhaal over een meer gebalanceerde manier om je voor te bereiden op een marathon. Nu kan ik proberen zelf te gaan beschrijven wat de methode inhoud, maar de mensen van Runnersweb / Runner’s World magazine hebben dit in twee artikeltjes op hun site heel goed gedaan: linkje 1 en linkje 2.

Met mijn ervaringen met het trainingsschema van Rotterdam, waarbij vooral de pieken in het schema mij zwaar vielen, is het verhaal achter dit schema in mijn hoofd blijven hangen.

Kort na mijn besluit om weer een marathon te gaan lopen, kwam natuurlijk de vraag volgens welk schema voor te bereiden. Na even zoeken vond ik de artikelen weer op de site van Runnersweb. Als ik daarna op Hansons Marathon Methode google kom ik naast de link naar de site van de methode ook het boek tegen op google-shoppings. Voor mij helaas is het engels, maar als ik bij de boekrecenties op bol.com lees dat het goed te volgen is, besluit ik het boek op mijn verlanglijstje te zetten voor mijn verjaardag.

Van mijn schoonzus Marieke (van de Rotterdam marathon) en mijn broer Arno (mijn haas in Hilversum) krijg ik het boek.
Wie had dat gedacht, met ooit een 2,7 op mijn rapport voor Engels lees ik nu toch een engels-talig boek. Ik raak voldoende overtuigd van de achterliggende gedachte achter het schema en besluit om dit schema als basis te gebruiken voor mijn marathonvoorbereiding. Ik zie wel een beetje op tegen de 6x in de week trainen, maar spreek met mezelf af dat als de omstandigheden er om vragen ik gerust een training mag missen. Ook tijdens de twee-en-een-halve week op zomervakantie neem ik wel mijn loopschoenen mee, maar niet mijn schema.

Na een rommelige start van het schema, ik zou al begonnen moeten zijn aan het schema als ik het boek krijgt en de marathon-estafette in Amersfoort staat nog als hoofddoel op mijn planning, ben ik nu aan het eind van week 8 van het schema.

Afgelopen weken beschreef ik mijn trainingen uitgebreid in mijn blogs begonnen en lekker op gang:
maandag easy 10km, dinsdag baantraining, donderdag tempo’s, vrijdag weer een easy 10km, zaterdag tussen de 10 en 16 km (de juniorentraining tel ik voor 5km, die loop ik zeker wel) en zondag de duurloop wisselend van lengte.

Afgelopen week haalde ik voor de tweede week op rij de 6 trainingen. Weliswaar schoof ik met trainingen en kilometers, maar alle elementen zaten in de trainingen. Vooral over de easy-runs en de lange duurlopen ben ik erg tevreden. De snelheidstrainingen tempo’s vallen nog iets zwaarder. Dit kan komen omdat ik die liep op de warmere dagen, maar misschien is het gevraagde tempo net iets te ambitieus. Hier zal ik voor de start nog wel achter moeten komen…

Maar overal ben ik blij met mijn keuze voor de Hansons Marathon Methode en ben ik tevreden over de voorbereidingen tot zover. Al moet ik zelf wel glimlachen als ik zie hoe ik met mijn vrijheid om te schuiven of schrappen in het schema omga.

IMG-7828

Op naar week 9 van het schema!

2 gedachten over “Hansons Marathon Methode

  1. Wat ik ervan begrepen heb is de methode van Hanson vergelijkbaar met twee andere populaire trainers, Pfitzinger en Daniels. Niks mis mee dus. Je kunt er je beste tijd mee neerzetten, i.t.t. de “14-km methode”, die je slechts garandeert dat je de finish haalt.

    Wat ik ook las (op de running subreddit) is dat je het hele boek moet doorlezen (liefst meerdere keren, terwijl je de methode toepast en na de marathon) en dat er meer is aan deze methode dan in het boek vermeld staat (het boek is niet compleet), vooral wat je kunt doen als je wèl verder gaat dan 26 km, omdat je bijv. al gewend was om 100 km/week hard te lopen voordat je aan de specifieke marathonvoorbereiding begon. Want bij de marathon (en verder) doet weekomvang er wel degelijk toe.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close