Lekker op gang.

Inmiddels zijn we weer twee weken verder…ofwel twee weken dichter bij Keulen.

De ritme van het Hansons-marathon-schema het ik te pakken. Maandag easy 10km, dinsdag baantraining, donderdag tempo’s, vrijdag weer een easy 10km, zaterdag tussen de 10 en 16 km (de juniorentraining tel ik voor 5km, die loop ik zeker wel) en zondag de duurloop wisselend van lengte.
En als de omstandigheden er om vragen, pas ik aan. Dit hou ik wel vol tot de zomervakantie.

Zo ook de afgelopen twee weken. Op maandag wil Wilma een enveloppe wegbrengen in Schothorst-Zuid. Dus zij op de fiets en in lopend. Het blijft mij opvallen hoe makkelijk een easy 10km gaat, zeker na de ruim 20km van de dag ervoor.

Dinsdag op de baan loop ik (te) hard. 6 x 800 meter volle bak. Het gaat zo makkelijk en snel dat ik mijn vaste trainingsgenoten deze avond achter mij laat. Heerlijk.

Donderdag is het een ander verhaal. Ik wacht de onweerbui af en kan daarna volgens buienrader wel anderhalf uur trainen. Voldoende voor 11km in marathontempo. In tegenstelling tot de week ervoor begin ik nu wel in het goede tempo. Alleen is het benauwd en kost het mij veel moeite om het tempo vast te houden. Na 7 kilometer in het gevraagde, als ik toch overvallen wordt door een onweersbui, is het ook al redelijk op. Ik combineer het aangename met het nuttige en las een rustpauze in om weer even buienradar te checken. Conclusie is zo snel mogelijk naar huis. Ik kies voor de kortste weg in strak tempo. Niet de beste training tot nu toe (mede door het benauwde weer en het onweer met bijbehorende bui), wel een mooie foto van een dreigende lucht boven Vathorst.

IMG_7652

Vrijdag laat ik op advies van de masseur de training schieten. Effect van de massage zou grotendeels te niet worden gedaan door trainen. Dus een extra rustdag.

Zaterdag combineer ik weer de bostraining van de junioren met een loopje van 7km door Amersfoort Noord. Om de teams tijdens de juniorentraining weer even groot te maken, doe ik zelf volle bak mee met de sprintjes door het zand. In tegenstelling tot vorige week neem ik een tussendoortje. Geen energietekort tijdens mijn rondje door Kattenbroek. Ik leer snel 😉

Zondag loop ik iets verder dan op het schema staan. Uiteindelijk wordt het bijna 20km in plaats van de 16 van het schema. Ik besluit, mede omdat het weer warm is, om niet op snelheid te lopen, maar probeer mijn hartslag constant te houden. De eerste paar kilometer is het nog even sturen, maar daarna heb ik een mooie vlakke hartslag te pakken. Superleuk als het lukt wat je bedenkt.

hartslagzo090717

Maandag loop ik weer een easy 10km. Door de planning van de hele avond vertrek ik anderhalf uur later dan ‘normaal’. Als ik bijna thuis ben, gaat de straatverlichting al aan. Dat was al weer even geleden.

IMG_7736

Ondertussen heb ik met Sietske afgesproken om woensdag mee te doen met de Henschotermeergames duo-estafette. Gezien mijn trainingsschema ga ik dinsdag wel naar de baan. Ik spreek met mezelf af dat ik rustig aan zal doen.
Op het programma staat 10 x 3 minuten, met als doel om elke keer een grotere afstand af te leggen. Ik begin voorzichtig met 700 meter en loop netjes elke serie een meter of twaalf meer. Leuk om het zo onder controle te hebben. Alleen de 8e serie gaat al over de 800 meter. Als je toch al zo ver bent en als het zo lekker gaat, dan ook de laatste twee maar. Heerlijk gelopen! Alleen of het verstandig is met de volgende dag een wedstrijd op het programma….

Woensdag staan dus de Henschotermeergames duo-estafette op de planning. Een wedstrijdje over 6 rondjes van 2,5km om het Henschotermeer, waarbij je om-en-om een rondje voor je rekening neemt.
Op de fiets neem ik met Sietske de tactiek door. Alleen hebben we allebei nog nooit aan een estafettewedstrijd meegedaan waarbij je vaker moest lopen. Vijf kilometer tempo aanhouden? Of iets langzamer? Kom je wel weer op gang als je stil gestaan hebt? Of rust je uit, zodat je nog wel harder kan? We zijn het er over eens dat een tijd onder het uur het doel wordt voor deze avond.
Sietske zal starten, rondje 2, 4 en 6 zijn dus voor mij. Na de eerste wissel start ik veel te snel. Na een kilometer kom ik pas in een tempo waarvan ik wel het gevoel heb dat ik het vol kan houden. Binnen negen-en-een-halve minuut ben ik weer bij het wisselpunt.
Een paar slokken water, even uitblazen en binnen tien minuten ben ik weer aan de beurt. Ik begin nu iets rustiger, waardoor ik sneller in het ritme kom. Door de rustigere start heb ik wel 10 seconden extra nodig voor mijn tweede rondje. Weer een kleine tien minuten rust tot mijn derde rondje. Ik hanteer dezelfde tactiek als mijn tweede rondje. Alleen vallen de heuveltjes in de laatste kilometer best zwaar. Ik lever weer vijf seconden in op mijn rondetijd. Samen komen we tot een eindtijd van 57:32, goed voor een vierde plaats in het Mixed-klassement. Bijna twee-en-een-halve minuut sneller dan onze doelstelling. Een resultaat waar we trots op mogen zijn!

De volgende dag vind ik foto’s van het evenement. Best gek, twee deelnemers met hetzelfde startnummer…

Voor mijn trainingsschema reken ik de Henschotermeer games al mijn tempotraining voor deze week. Ik schuif mijn easy 11 kilometer van vrijdag naar de vrijgekomen donderdag en neem vrijdag mijn vrije dag. Sluit ik weer aan op het schema. Dus donderdagavond een rondje via het fietspad langs de Eem. Na een baantraining en een wedstrijd is het weer lekker om een rondje te lopen in rustig tempo.

Zaterdagochtend zijn we met twee juniorentrainers en 5 junioren. Aan het eind van de training loop ik met de fanatiekste junior nog een extra rondje bosvijver. De eerste 6 kilometer staan weer op de teller. Bij thuiskomt loop ik nog 7,2 kilometer door Nieuwland en Vathorst. Het is de route waarvan ik in 2011, toen ik net begon met hardlopen, supertrots was dat ik dat hele stuk kon hardlopen.

Nu ben ik in week 7 van de Hanson Marathon Methode (waarvan ik er nu vier bijna volg). Morgen staan er 23 kilometer op de planning en komt het weektotaal voor het eerst dit jaar boven de 70 kilometer. Tot nu toe vind ik het schema erg goed te volgen/vol te houden. Ik heb eerder het gevoel dat ik nog meer of harder zou kunnen lopen dan dat ik al aan mijn maximun zit. Terwijl ik qua aantal kilometers ruim boven het schema van Rotterdam zit.

2 gedachten over “Lekker op gang.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close